Onze eerste digitale bewonersbijeenkomst

Huurders positief

Op dinsdag 20 april vond onze eerste digitale bijeenkomst plaats voor inwoners van de Oranjewijk in Heinenoord. Het was voor iedereen een spannend moment: werkt het allemaal wel goed en weten de bewoners hun digitale weg te vinden? Met 50 ‘viewers’ op 71 woningen kijken we terug op een succesvolle bijeenkomst en ook huurders reageren over het algemeen enthousiast.

“Door corona moesten we op zoek naar een nieuwe manier van contact,” vertelt Bianca van Affaire, medewerker Communicatie Wijkteam West. “Als we plannen hebben voor een grootschalige renovatie, dan organiseren we altijd vooraf een bewonersbijeenkomst. We vertellen onze plannen en er is ruimte voor het stellen van vragen. Bij dit soort plannen is het ook altijd van belang dat een meerderheid van de huurders akkoord gaat met de werkzaamheden (70%). Als we groen licht krijgen, gaan we daarna ook nog persoonlijk bij iedereen langs. We hebben bij een kleiner project tijdens corona vooraf gewerkt met 1-op-1 afspraken. Dat is voor 71 woningen lastiger te organiseren. Bovendien horen we regelmatig van huurders dat zij de bijeenkomsten erg waarderen. Ze horen ook de vragen van anderen en steken hier iets van op. Daarom heb we gekozen voor een digitale bijeenkomst.”

Goede opkomst
“De bijeenkomst hebben we vooraf aangekondigd per brief. Op de dag van de bijeenkomst gingen 2 van onze collega’s bij de bewoners langs met wat lekkers en een informatieleaflet met daarop een directe link naar de bijeenkomst (QR-code). Bij de uitnodiging hadden we al gezien dat we van 10 bewoners e-mailadressen misten. We hebben deze mensen gebeld en zij bleken geen internet of e-mail te hebben. Met deze bewoners zijn nieuwe afspraken gemaakt, zodat zij toch alle informatie krijgen. Tijdens het drukste moment telden we 50 deelnemers aan de digitale bijeenkomst. Op een aantal van 71 woningen zijn we erg tevreden met de opkomst.”

Positieve reacties
“Huurders reageerden positief. We kregen onder andere complimenten over de professionele setting, waarbij iemand zelfs de vergelijking maakte met de studio van de NOS. Dat vinden we natuurlijk leuk om te horen, maar belangrijker is dat alles duidelijk was. Ook hier kregen we positieve reacties op. Vooral de chatfunctie werd gewaardeerd. Groot voordeel hiervan is dat mensen sneller reageren. Niet iedereen vindt het fijn om in een groot gezelschap vragen te stellen. De chatfunctie werkt drempelverlagend. Vragen werden direct tijdens de live-uitzending besproken of mensen kregen schriftelijk reactie via de app. Soms konden we niet direct antwoord geven op een vraag. Met deze huurders nemen we op een later moment persoonlijk contact op.”

De toekomst
“Of we ooit weer helemaal terug gaan naar het ‘oude normaal’ is nu nog onzeker. Maar we zien zeker mogelijkheden voor digitale bijeenkomsten in de toekomst. Misschien wel een combinatie tussen een fysieke bijeenkomst met livestream, zodat mensen die niet naar de locatie kunnen komen ook mee kunnen kijken. Sowieso staat de bijeenkomst nu online, zodat mensen achteraf alles nogmaals op het gemak door kunnen nemen. Dat is ook handig voor de mensen die niet bij de live uitzending aanwezig konden zijn. Zo krijgen ze toch nog alle informatie te horen. Ik denk dat we hiermee een mooie stap maken in onze digitale dienstverlening.”

* op de foto staan  Ilona Stooker, woonconsulent Sociaal Beheer en Pieter-Jan Bestebreur, projectleider.